تعریفی دیگر فناوری اطلاعات علاوه بر جنبه تکنولوژیکی سیستم اطلاعاتی به عنوان مجموعه چندین سیستم اطلاعاتی، مدیران و استفاده کنندگان آنها تلقی میشود.از نظر نانسی و همکاران فناوری اطلاعات،استفاده از رایانه و ارتباط دوربر، برای جمع آوری، پردازش،ذخیره سازی و انتشار اطلاعات صوتی، تصویری، متنی و عددی است. در تعریف جامع، فناوری ارتباطات به چگونگی استفاده از تجهیزات، مربوط است و فناوری اطلاعات یعنی کار برد فناوری برای فرآیندهای کسب و کار،جمع آوری داده و تولید اطلاعات با ارزش برای مدیران.(اعتمادی و همکاران،۱۳۸۵،ص۶). فناوری اطلاعات بیشتر یک استراتژی، اندیشه، فکر و ابزار، در حوزه انسانها همراه با نوآوری است. در دنیای امروز به سبب پیچیدگی مسایل و مشکلات، نیاز به تکنولوژی اطلاعات و مدیریت اطلاعات بیش از هر زمان دیگر احساس میشود. امروزه فناوری اطلاعاتی به عنوان یکی از فناوریهای نوین بشری، به سرعت درحال تاثیر گذاری برالگوی زندگی،شیوه تحقیق،آموزش، مدیریت، تجارت و غیره است(صادق پور و مقدس،۱۳۷۱،ص۷). برندت به نقل از ماسون و همکاران، “فناوری اطلاعات را شامل ابزارهای ملموسی که با بهره گرفتن از آن اطلاعات پردازش شده و در اختیار کاربران نهایی قرار میگیرد” میداند(خداد حسینی و همکاران،۱۳۸۵،ص۶۴).فناوری اطلاعات با ایجاد ارتباطات دقیق، سریع و گسترده،تهدیدهاو فرصتها، محیط جدیدی را در برابر سازمانها گشوده اند که تا قبل از این قابل تصور نبوده است. محیطی که درآن به اعتقاد برونبینگ دیگر به عنوان یک ابزار یا منبع تولید شناخته نمیشود،بلکه آنها محیط و فضای حاکم برکار و تولید میباشند(خدادادحسینی و مبارکی،۱۳۸۱،ص۴۳).
بکار گیری فناوری اطلاعاتی یکی از مراحل مهم بکارگیری سیستمهای اطلاعاتی در سازمانهاست، موضوع مطالعات مختلفی بوده و اصطلاحات گوناگونی برای آن از جمله استقرار، پذیرش، استفاده، انتشار، موفقیت، رضایتمندی به کار گرفته شده است. از نظر رکارت، فناوری اطلاعات بگونهای جدا نشدنی با کسب و کار گره خورده است. درصنایعی همچون ارتباطات از راه دور، رسانه، سرگرمی، و خدمات مالی، جایی که محصول به طور فزایندهای بسوی دیجیتالی شدن میرود و یا حتی به صورت دیجیتال درآمده است تا حیات سازمانها بگونهای تعیین کننده به کارآیی ابزارهای فناوری اطلاعات وابسته باشد با ظهور تجارت الکترونیک استفاده از فناوری بعنوان راهی برای هدایت کسب و کار پذیرفته شد. در نتیجه سازمانها به طور فزایندهای به سمت ابزارهایی از فناوری جهت گیری نمودند که نه تنها عملیات موجود در کسب و کار را پشتیبانی و حمایت کرده، بلکه فرصتهایی را برای سازمان خلق میکند که آن فرصتها فراهم کننده منبعی برای ایجاد مزیت رقابتی در سازمان باشد.
اصطلاح فناوری اطلاعات برای توصیف فنونی به کار میرود که ما را در ضبط ،ذخیره سازی ، پردازش ،بازیابی ، انتقال ودریافت اطلاعات یاری میکند . هر چند فناوری اطلاعات اصطلاحی است جدید، از لحاظ مفهومیقدمت آن به قدمت اشتیاق انسان به برقراری ارتباط میرسد. درحال حاضر سیستمهای اطلاعتی ما را قادر میسازند تا سیستمهای اطلاع رسانی کارآمدی به وجود آوریم . بدون کاربرد معقول فنون اطلاعاتی ، فعالیتها تقریباً بی فایده وبی حاصل خواهد بود .برای سهولت تصمیم گیری به اطلاعات نیاز داریم .هدف اصلی سیستمهای اطلاعاتی کسب اطلاعات ، پردازش آن به صورت مفید و در دسترس قرار دادن آن برای انجام وظایف مختلف است(عالی،۱۳۸۱،ص۶).
فناوری اطلاعات وارتباطات از تلفیق سه حوزه اطلاعات، کامپیوتر و ارتباطات پدید آمده است. بخش کامپیوتر سخت افزار وتامین کننده تجهیزات وادوات لازم، دادهها واطلاعات به عنوان خمیر مایه ومواد اولیه در درون شبکه و ارتباطات مخابراتی بخش سوم است که وظیفه برقراری بین دوبخش دیگر را برعهده دارد.آنچه که در نهایت از تلفیق این سه بخش به دست میآید اطلاع رسانی نامیده میشود که در حوزههای مختلف مورد استفاده قرار گرفته و تمامیابعاد بشر را تحت تاثیر خود قرار میدهد(غفاری،۱۳۸۷،ص۱۵). فنّاوری اطلاعات عامل اساسی کاهش دهنده فاصله و زمان در تمامیکارکردهاست، تاحدی که در بسیاری از قلمروها این کاهش موجب تولید و عرضه خدمات جدید میشود . فناوری اطلاعات و ارتباطات در زمان خیلی کوتاهی، یکی از پایههای اساسی جوامع مدرن شده و مجموعهای از فعالیتها، افراد و فناوری که برای گردآوری اطلاعات مربوط و ذخیره آنها تا زمان مورد نیاز، پردازش آنها برای فراهم آوردن پاسخ به سؤالات خاص و انتقال اطلاعات به کسانی که براساس آنها عمل میکنند، فراهم آمده است(تقوایی،اکبری،۱۳۸۹،ص۵۷).
همچنین فناوری اطلاعات فراگیر شده و جهان را دگرگون ساخته است .مارشال مک لوهان[۱] مهمترین تغییراتی که فناوری اطلاعات در جهان به وجود آورده است را در یک عبارت خلاصه کرده است و آن تبدیل به یک دهکده جهانی[۲] است. فناوری اطلاعات به ابزاری قدرتمند تبدیل شده است که در کم ترین زمان ممکن میتواند ارتباط مردم جهان رابا یکدیگر برقرار سازد .این ابزار ارتباطی قدرتمند، با اطلاعات سروکار دارد .بررسی حاکی از این است که بیش از نیمیاز معلومات یک پژوهشگر در کم تر از ۵ سال ارزش علمیخود را از دست میدهد، بنابراین نکته مهم به روز بودن است. به روز ماندن نکته بسیارمهمیدر امر آموزش و پژوهش است.برای به روز نگه داشتن پژوهشگران باید از فناوریهای جدید کمک گرفت . فناوری به عنوان یکی از انواع مصادیق سیستم ، خودش نوعی سیستم است متشکل از مجموعهای از مهارتها،ابزارها وفنون که برای دستیابی به هدف ویژهای به خدمت گرفته میشود. فناوری اطلاعات کلید دستیابی به رشد وتوسعه پایدار است .امروزه الگوی رشد وتوسعه به شکل روز افزون بر اساس واقعیات وتجارب موجود به سمت الگوی توسعه انسانی به معنای محوریت انسانها، گرایش یافته ونیروی محرکه اصلی در این الگوها، نیروی انسانی وقابلیتهای آن است. فناوری اطلاعات با نظم بخشیدن به عملیات وخودکار سازی عملیات تکراری وفاقد تفکر ، فعالیتهای فیزیکی را کاهش داده وبا تولید وانتقال سریع ودقیق وبه موقع اطلاعات به حوزههای پژوهش ومدیریت کارایی نظامها را افزایش داده است (فرهادی،۱۳۹۰،ص۴۶).
۴-۲ اطلاعات: اطلاعات عبارت است از جریانهایی که مجموعه داناییها را تغییر میدهد. این تغییر زمانی اتفاق میافتد که یا مطلبی به مجموعه داناییها افزوده شود و یا تجدید ساختاری در آن به وجود آید(صادق پور و مقدس،۱۳۷۱،ص۱۲).انواع اطلاعات در سازمان را به دو گروه اطلاعات عملیاتی و مدیریتی تقسیم میکنند:
الف: اطلاعات عملیاتی:
انواع اطلاعات عملیاتی عبارت است از
– اطلاعاتی که در فرآیند صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد.
– اطلاعاتی که در داد و ستدها و عملیات مشابه مورد استفاده باشد.
– اطلاعات استفاده شده در امور دفتری.
ب: اطلاعات مدیریتی:
این اطلاعات در پشتیبانی از مدیران مختلف مورد استفاده میباشد و انواع آن عبارت است از:
– اطلاعات مدیریتی با توجه به سطوح مختلف سازمانی:
به علت این که انواع تصمیم گیری در سطوح مختلف سازمانی متفاوت است.اطلاعات مورد نیاز سطوح مختلف سازمانی نیز متفاوت خواهد بود.
– اطلاعات تاکتیکی :
این اطلاعات بیشتر در کوتاه مدت مورد استفاده قرار میگیرد و مربوط به مدیریت میانی سازمان بوده و قابل پیش بینی میباشد.
دیگر سایتها :
پایان نامه مطالعه تطبیقی عملکرد بانکهای تازه خصوصی شده |
پایان نامه رتبه بندی موانع اجرای برنامه ریزیهای استراتژیک |